Rabarberfestival

Här i sörmland är det rabarberfestival nu. Kaféer och restauranger i runt om i sörmland serverar olika rätter, fikabröd, desserter och drycker med rabarber.
Vad som mer händer är rabarberpajtävling, rabarber marknad mm.

Vi var på Hellmans kafé i dag och fikade, jag åt en rabarbertårta och till det drack jag ett svalkande glas med rabarbersaft. Simone åt rabarberchessecake och drack rabarbersmothie. Thomas och Rasmus var inte så intresserade av att äta nått med rabarber...

Efer fikat gick vi en runda på stan.
Jag köpte en fin morsdag present, ett linne, tights och en mascara.

image2871


image2873


image2874



om Rabarber

   

 

   

Bergianska trädgårdens skapare, Johan Peter Bergius, anlade på 1700-talet en rabarberplantage på ett stort område som idag utgör delar av Vasastan i Stockholm. Då hade rabarberrot redan använts för medicinskt bruk i Kina i över 2000 år och varit den vanligaste huskuren för Europas befolkning sedan medeltiden. Därför var rabarberroten under lång tid också en begärlig handelsvara och betingade tidvis ett högre pris än opium. Fortfarande odlas medicinalrabarber i Kina och används i kinesisk medicin och av homeopater i både Europa och Nordamerika

   

Rabarbern är en av våra vanligaste trädgårdsväxter, mycket tack vare att den trivs bäst i kallare klimat. Rabarbern är tålig och förser oss år efter år med stjälkar till pajer och kompotter, nästan oavsett om vi ger den näring eller pysslar om den. Vår vanligaste rabarbersort, Victoria, är uppkallad efter den brittiska drottning som (hittills) suttit längst på tronen. Det finns dock nya och färggrannare sorter, som Rosenhagen, Spangsbjerg, Elmsfeuer och Elmblitz som dessutom innehåller mindre oxalsyra.


image2875


Mitt bästa rabarbertips är rabarbersås och vaniljglass! Supergott och väldigt enkelt att göra.


Nu ska jag och älsklingen kolla på One Tree Hill och äta chokladbollar, mums!


Kram Kitty


Kommentarer
Postat av: Sanna

söt blogg

Postat av: carro

Såg härligt ut :)

2008-05-25 @ 10:54:05
URL: http://carroat.blogg.se
Postat av: C

Åh, jag älskar rabarber. Att äta dem som de är är godast.

2008-05-25 @ 15:27:38
URL: http://heartsick.blogg.se
Postat av: Agnieszka

Ohh jag som älskar rabarber!!! Måste gå dit och prova!

2008-05-26 @ 09:14:03
URL: http://agnieszka.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback